تعریف مفاهیم و سنجش متغیرها
نوشته شده توسط : رضا

مفاهیم صرفا ابزارهایی هستند که کارکرد مختصر و سودمند دارند : آنها تلخیص انتزاعی مجموعه کاملی از رفتارها.

نگرشها و خصیصه هایی هستند که از نظر ما وجه مشترکی دارند. مفاهیم هیچ نوع موجودیت مستقل خارجی ندارند آنها اغلب معنای ثابتی ندارند.

تعریف عملیاتی در واقع تشریح ابعاد یک مفهوم است, این تعریف فرآیندی است که : طی آن حرکت از مفاهیم انتزاعی به نقطه ای که آن را گویه های پرسشنامه می خوانند: صورت می گیرند . این فرآیند که آن را پا یین آمدن از نردبان انتزاع(داوس1376ص58) می خوانند, متضمن رسیدن ازکلی به جزیی ازمفاهیم انتزاعی به مفاهیم عینی و مشخص است.

 

  تعریف عملیاتی رضایت شغلی و شیوه سنجش آن

در فصل اول این تحقیق رضایت شغلی را نگرش آگاهانه مثبت و کلی فرد نسبت به شغل خویش تعریف نمودیم . تعریف عملیاتی شغلی : نمره کلی که فرد از مقیاس ساخته شده رضایت شغلی کسب می کند, میزان رضایت شغلی او را نشان می دهد.

      

نمره گذاری مقیاس رضایت شغلی

در مقیاس ساخته شده رضایت شغلی که معرفهای آن در قالب ابعاد پنج گانه کار ذکر گردید. پاسخ دهندگان در مقابل عبارت نظرات خویش را بیان می کنند . این عبارت بیشتر به صورت طیف لیکرت بیان شده اند که شیوه نمره گذاری آن نیز طرح ریزی شده است.

 

کاملا موافقم – موافقم – بینابین – مخالفم – کاملا مخالفم

4     3     2       1        0

در پرسشنامه طراحی شده برخی گویه های بصورت منفی آمده اند که : نظام نمره گذاری آنها عکس حالت فوق کد گذاری شده است, تا بدینوسیله جهت همه گویه ها در تحلیل های آماری هم سو و هم جهت باشد.

 

 

                            آمار توصیفی

  مقدمه

معمولا در هر تحقیق علمی , محقق با توصیف و تبیین سروکار دارد. و هر چه بتواند سطح تجزیه و تحلیل را بالاتر ببرد یعنی از تکنیکهای  چند متغیره استفاده نماید به همان نسبت درکار تجزیه و تحلیل خود و کشف روابط و تبیین تغییرات چند متغیره آخرین قدمهای تجزیه و تحلیل به شمار می روند.(عبدللهی1374ص179)

با توجه به مطالب فوق در این فصل سعی بر آنست ابتدا با تحلیل یک متغیره توصیفاتی از ویژگیهای پاسخگو یان به صورت توزیع فراوانی و بیان در صدی هر کدام د رقالب جداول یک بعدی تصویر گردد, در پایان هر جدول توضیحاتی به همراه برخی آماره های مربوط آورده شده است.

در ادامه فصل با ارائه جدولی ازضرایت همبستگی بین متغیرها به بیان رابطه های موجود میان متغیرهای تحقیق پرداخته می شود و سپس آزمون فرضیه های تحقیق بیان می گردد. آنگاه رابطه هم زمان متغیرهای مستقل با متغیروابسته در قالب رگرسیون چند متغیری برای شناسایی با اهمیت ترین متغیرها همراه با ضرایب مربوط آن آورده می شود .

الف) توصیف آماری ویژگیهای کلی نمونه تحقیق:

1-   جنس

در این تحقیق 110 نفر از کارکنان کارخانه رادفرمان مورد  پرسش قرا رگرفتند که از این تعداد12 نفر را زنان و 98 نفر را مردان تشکیل میدهند یعنی 1/98 درصد مردان 9/10 زنان .

 

 

2-سن :

 براساس داده های غیر طبقه بندی شد موجود میانگین سنی کارکنان برابر می باشد . همچنین مسن ترین فرد 52 سال و جوانترین فرد 21 سال داشته اند. طبق ارقام جدول بیشترین تعداد در گروه سنی 40- 31 سال هستند که 46 نفر معادل 9/41 درصد کل نمونه است.

 

 

 

3-تحصیلات:

از 110پاسخگو 12 نفر, معادل 9/10 درصد زیر دیپلم , 35 نفر معادل 8/31 در صد دیپلم, 10نفر معادل 1/9 در صد فوق دیپلم , 45 نفر معادل 9/40 در صد لیسانس , 7 نفر معادل 4/6 فوق لیسانس و بالاتر بوده اند از افراد بالا 54در صد در رشته های علوم انسانی و 46 در صد در رشته های غیر علوم انسانی تحصیل نموده اند.





:: بازدید از این مطلب : 253
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 15 خرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: